2014. november 3., hétfő

Felkészülés közi "ad hoc" mászás a Magas-Tátrában

Ritkán jön össze, hogy október végén sziklát tud mászni az emberfia a Tátrában, 10 éves pályafutásom alatt mindössze a harmadik alkalom (http://princeclimbing.blogspot.hu/2012/10/koran-jott-szulinapi-ajandek.html)volt, hogy ez sikerült. Ilyenkor sok esetben már hó borít mindent, hideg az idő, téliesek a körülmények. A múlt hétvégén egy "jó idő" ablakot prognosztizált a meteorológia, hirtelen le is csaptunk az alkalomra. Nem volt terv, nem volt kinézve út, mindössze a viszonyok függvényévé tettük mit mászunk. Nem jeleztek meleget, mindössze 4-5 fokot, de tiszta időt vetítettek előre az időjósok, ami a szokásos módon be is vált. A lehetőségek kizárólag a napsütötte falakra korlátozódtak, főleg olyanokra amik alacsonyabban fekszenek, mert magasabban azért már volt hó, főleg a megközelítéseket nehezebbé téve. Hatan indultunk el Salgótarjánból korán reggel, 4-en túráztak, ketten Vígh Krisztiánnal választottuk a mászást. A túrázó csapat az általunk egy hónappal ezelőtt bejárt Mlynica-völgy, Lorenz-hágó, Furkota-völgy túrát iktatta be a programba, így mi is ezen a környéken választottunk mászócélt. Választásunk a Kozia Stena (Liptói-torony) dél-keleti falára esett, ezt egész délelőtt süti a nap és kellemesek a viszonyok még késő ősszel is. Ez már a harmadik utam ebben a völgyben, korábban másztunk egyet az Osztrá-toronyra (Pravy pilier V), valamint 3 évvel ezelőtt nyitottunk egy új variánst a Liptói-toronyra, a Bal-pillér bal oldali verzióját V+ -ért (http://princeclimbing.blogspot.hu/2011/09/uj-ut-nyitasa-liptoi-toronyrakozia.html). A mostani utunk pedig a Bal-pillér (Lavy pilier V) volt amire már korábban is kíváncsi voltam.

Az út egy markáns pillér a fal bal oldalán, szinte nyíl egyenesen, esésvonalban vezet felfelé. Zömében IV-es nehézség, pár helyen V-ös betétekkel, nem nehéz mászással kecsegtetett. A kalauz azt írja, hogy szép út, szilárd kőzeten, kényelmes standhelyekkel és könnyű tájékozódással. Ezek csak részben voltak igazak, a standhelyek jók voltak, az út csak részben volt szép, valamint nem mindig volt egyértelmű a tájékozódás sem az útban. mindketten másztunk már szebb és jobb kőzeti adottságú utat is. Egy TANAP igazoltatást követően 10:30-kor szálltunk be és szűk 5 óra alatt értünk a fal tetejére, ekkorra már árnyékba borult a fal és kezdett kellemetlenül hűvös lenni (4 fok). A mászóútban szinte minden fal jelleg található (bevágás, kisebb áthajlás, tábla, kémény), viszont a kőzet nem szilárd, sok a mozgó tömb. A lejövet egyértelmű, 2 ereszedéssel a túlsó oldalon, füves részeken jutunk el a lejöveti ösvényhez az Osztrá-torony előtt, amin 30 perc alatt a beszálláshoz értünk. Itt összepakolás és indulás lefelé, a visszautat már fejlámpával tettük meg, ekkor már fagypont alatt volt a hőmérséklet.

Osztrá-tornyocska, Osztrá-torony és a Liptói-torony

A lejöveti nyereg

Az út topo-ja a kalauzból

A 2-es volt a miénk

Első hossz

A 4. hossz eleje

A folytatás a felkészülésé, bő egy hónapja végzem a dry-tooling edzéseket (kötéllétra, Schmooling...), készülök a tél kihívásaira. A téli tervek körvonalazódnak, amint minden eldőlt beszámolok ezekről is.

Addig is egy kis videó amiben a edzésem végzem (4-5 perces intenzív körök, 5 perc pihenőkkel, edzésenként 10 ilyen szett):

Fotók a szerszámról és néhány tipp a használhatóságáról: