2012. február 7., kedd

Petzl Dart hágóvas teszt


Bizonyára sokan vagytok úgy – Kedves Sporttársaim - , hogy adott eszközöknél ragaszkodtok az adott márkához, amit megszoktatok, aminek a minősége, illetve tulajdonságai, esetleg a forma- és marketing világa szívetekhez nőtt az idők során. Bevallom töredelmesen, én egy ilyen fickó vagyok, termékkörönként eléggé márka orientált. Ahogyan korábban milliószor említettem lábbelikben a La Sportiva modelljeit használom; jégszerszámokban, kesztyűkben a Black Diamond márka a favorit; beülőben, jégcsavarokban, hágóvasban a Petzl a befutó...persze a sok egyéb általam (is) használt márka mellett. Így amikor tavaly kényszerűen bakancsot cseréltem(amit nem bántam meg mert a Batura tuti) akkor került látóhatáron belülre egy esetleges hágóvas csere, súlycsökkentés céllal(ha már lúd, legyen kövér). Körbenéztem a palettán és a Petzl Dart vas mellett tettem le a voksom. Már megszoktam az M 10 hágóvas nyújtotta lépés-érzést és biztonságot, nem mertem ezt kockáztatni egy márkacserével. Így hát megváltam az imádott, sokat használt és bevált M 10 -emtől és vásároltam egy Dart-ot. Alaposan körbeszaglásztam a neten, elolvastam a nemzetközi teszteket, profi mászók leírásait...hiszen az emberfia csak így mer egy jól bevált eszközt lecserélni(egy vélhetően még jobbra). 
  
Kora ősszel érkezett meg a vas, mivel nem volt a nagykerben, meg kellett rendelni Franciaországból, a gyártótól. A megrendeléstől a leszállításig szűk egy hónapra volt szükség, végül is szezonon kívül voltunk. A bruttó kisker ára 43.990 Ft, én valamivel több mint 35.000 Ft-ért jutottam hozzá, hála az egyik támogatómnak a Velosport -nak.(www.velosport.hu)

Átvéve a csomagot rögtön feltűnt, hogy hihetetlenül könnyű a dobozka, gyorsan ki is bontottam, féltem csak az egyik fele jött meg...de nem, benne volt mind a két fele. Örültem is, súlycsökkentés kipipálva!!! Hazaérve egyből beállítottam és összehangoltam a bakanccsal(a szokásos fél szám állítási lehetőséggel az összekötő elemen), ami nem volt nehéz feladat tekintve a La Sportiva – Petzl az egyik legjobb párosítás illeszkedés szempontjából. A Petzl az olasz márka és a Vibram talprendszerére tervezi a hágóvasait így nem volt kockázati tényező. Egy jó darabig csak nézegetni tudtam a cuccot, mivel szeptembert írtunk; az első komoly próbára január első hétvégéjén a Tátrában került sor, valamint azóta többször sikerült éles körülmények között tesztelni.

                                                            A bakancson rövid fogállásban

                                                                          Szemből





                                                              Leverlock fil hátsó rendszer


Mászás közben ami rendkívül szembetűnő(a narancs színén kívül), hogy rettentő könnyű, szinte nem is érezni a bakancson a jóval nehezebb M 10 után( több mint 300 g a különbség). Teljesítmény tekintetében nincs számottevő különbség, a fogak anyaga, helyzete, hossza és állásszöge egyforma. A Dart-on két foggal kevesebb van az első részben, de havas firnes terepen sem érezni a különbséget. Gyaloglás közben nem szedi össze a havat, köszönhető ez a horizontális szerkezetének(ellentétben az M 10 vertikális szerkezetével ami Antisnow betét nélkül életveszélyes puhább, olvadtabb hóban a gyaloglásnál), ugyanennek a szerkezetnek köszönhetően a jég közelebb kerül a talphoz, ezáltal a lépésérzés jobb, kevésbé bokatekerő. Jégmászás közben a lépés pontos, jól tart még gyengébb jégen is. Mix mászásnál a legkisebb peremek is pontosan megléphetők vele, itt is jól jön a pille súly. A fogak hossza az elülső rögzítő drótperem előre és hátra pozicionálásával változtatható, itt két lyuk áll rendelkezésre, a mászás válfajának függvényében(rövid: kemény jég , mix mászás, dry-tooling, hosszú: puha jég, havas-firnes kuloárok, téli utak, beszállások leküzdése, valamint ha fog már kopottabb, el lett belőle reszelve több mm). Ha a fog(ak) elkoptak az egész első részt cserélni kell, igaz költségesebb mint 1-1 fogat cserélni, de a csere után az egész első rész új lesz nem csak 2 fog. A hátsó részbe kapható a fent említett Antisnow lap, nekem maradt egy pár az M 10 -ből, azt raktam bele. Ezt feltétlenül ajánlom, mert a hátsó rész az elsővel ellentétben összeszedi a havat – főként a testsúly ráhelyezése miatt lefelé gyaloglásnál – és veszélyes lehet a kicsúszás tényező okán. Az általam használt Dart leverlock fil rögzítő rendszerrel operál, ami gyors és pontos fel- és levételt tesz lehetővé, még kesztyűben is. A hágóvas aszimmetrikus alakjából kifolyólag mindkét talpél használható, változatos lépést lehetővé téve. Létezik ennek egy elől két foggal gyártott változata is a Dartwin, annak aki jobban preferálja a két fog nyújtotta stabilitást, bár a stabilitással itt semmi probléma. Jómagam az „egy fog” híve vagyok, főként mert sokat dry-toolingozok, ott pedig az egy fog érvényesül jobban. Kapható mindkét változathoz – egy kisebb vagyonért - az Eperon nevezetű sarkantyú is, növelve a sarok akasztási lehetőségét erősen áthajló dry-tooling utakban és tetőkben.

                                                           Az első rész agresszív fogai

                                                   Alulról, hátul az M 10 Antisnow betétjével

                                                                 A "lesből" perspektíva

                                                                    Tokkal-vonóval


Verdikt: A legjobb hágóvas amit valaha próbáltam. Pontos, precíz. Átgondolt tervezés. Pehely könnyű súly. Kompromisszum mentes. Határozottan növeli a mászás élményt. Mi mást kívánhat egy mászó... 100%

Stay tuned...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése