2012. augusztus 21., kedd

1 hétvége – 2 Puskás-t mászó puskás a Tátrában

Hosszú-hosszú ideje végre lehetőségünk nyílt egy hétvégét (pontosabban 2 külön napot) töltenünk a kedvenc mászóhelyünkön a Magas-Tátrában. A szezon első hétvégéje amikorra makulátlan időt ígért a meteorológia, ezt szerettük volna kihasználni és 2 mászónappal megkoronázni. Sikerült is…A mászótársam ,állandó nagyfalas partnerem Kamenyiczki Jani volt, szombaton csatlakozott hozzánk Vígh Krisztián és Herczeg Ábel is.

2012.08.18. szombat, Sárkány-fal:

Már egy ideje szemezgettünk néhány úttal ezen a falon. Eredeti tervünk szerint 2 út megmászása szerepelt a programban a Kyvala-Zeitler(VII) és a Magické oko(VII) a DNY-i falon viszont ezúttal a számításainkat a hatalmas tömeg(minden útban több parti) keresztül húzta és egy tartalék terv lépett életbe mely a NY-i falon lévő Motyka vagy a Puskás volt. A Motyka útban is tömeg volt, így nem maradt más hátra mint előre…a Puskás út maradt az egyedüli mentsvárunk. Nem bántuk meg… Már egy ideje másszuk a mászólegenda úriember által nyitott utakat és még soha nem csalódtunk. Még nem találkoztam olyan útnyitóval aki ennyire ösztönös érzékkel találta meg a legszebb utakat…minden útja egy csoda! Ez az út egy V-ös nehézségű, 4 kötélhosszas élménymászás, jól biztosítható, könnyen megtalálható, könnyű tájékozódású út mely többnyire bevágásokban vezet, kompakt kőzeten, csodaszép mozdulatokkal.

Az út egy táblával indul(V), szép, jég formálta kőzeten ami egy meredek, függőleges táblába vezet, itt két szög könnyíti meg a biztosítást. Innen felállva kényelmes standhely, egy nagy párkány. A második hossz egy vélhetően mesterséges mászós áthajlással indul(sok szög, sűrűn) ami gondolkodós volt, de sikerült abszolválni(bár ez bőven megért egy VI-ost). A folytatás pedig egy álomszerű bevágásban(V), hosszan vezet meredeken felfelé ahol nem egyértelműek a mozdulatok, ki kell használni a kőzet adta lehetőséget. Ennek a tetején van a második stand. Innen két IV-es hossz jön egy széles bevágásban ami teljesen kivisz a gerincre ahonnan le lehet sétálni a bevágásig. Az utat váltva másztuk. Sajnos a sok várakozás miatt már nem tudtunk beszállni még egy útba, elrepült az idő. Ábel és Krisztián közben megmásztak két utat ezen a falrészen. Már lement a nap mire összepakoltunk és elindultunk lefelé a Csorba-tónál lévő autóhoz. A lemenet csakúgy mint a felmenet 2,5 órát vett igénybe, az autóhoz már korom sötétben, fejlámpával értünk. Későn, 1:30-ra értünk haza…

Sárkány-fal

NY-i falrész

Állandó téli mászócélpont: Tompa-csúcs(Tupá)

Jani, Krisztián és Ábel

2012.08.20. hétfő, Lomnici-csúcs NY-i fal:

Ennek a napnak apropója volt: tavaly napra pontosan ilyenkor másztuk a fent említett fal Hokejka útját, szintén ilyen csodálatos időben. A szombattal ellentétben erre a napra a Puskás út volt a kiválasztott és nem volt B-terv. Ódákat zengtek a fórumok erről az útról, úgy emlegették mint a Tátra egyik legcsodálatosabb útját. Ezen minősítést csak megerősíteni tudtuk, valóban egy álom az út, eszményi kőzeten, jó biztosítás mellett(kiépített út standokkal, a kulcshelyeken nittekkel és szögekkel) lehet róni a 7 kötélhosszt, óriási kitettségben, V-ös nehézségért a Tátra legmagasabban fekvő falán az arcra simult vigyorral amit a szépség okoz. Puskás úr most sem okozott csalódást. MINDENKINEK AJÁNLANI TUDOM!!! A valaha mászott egyik legszebb utam, csakúgy mint az Ökör-hát-torony Puskás útja VI+ -ért.

Ezen a napon már csak ketten voltunk Janival, elértük a 8:30-as felvonó indulást és meg sem álltunk a Lomnici-nyeregig. Innen a Lomnici-váll következett ahol a láncos út kezdődött, ami a Téry-kuloárba vezet. A lemenet is érdekes, atom kitett via-ferrata jellegű láncos út a falban. Végül is a felvonótól 1 óra alatt értük le a Puskás beszállását ami a kuloárban egészen fent van, közel a Noack-Habel-réshez. Itt már két páros készült beszállni, úgyhogy a tavalyihoz hasonlóan bő egy órás várakozás jött. Kisorsoltuk a kezdést és váltva másztuk az utat végig. 11:45-kor kezdtük meg a mászást, az itiner 3 óra mászóidőt írt, mi kicsivel több idő alatt teljesítettük, mert folyton beértük az előttünk lévő miskolci, szintén magyar párost akik kicsit lassabbak voltak.

Az első hossz(20m) kifejezetten rövid volt egy szép bevágásban III-ért, ahol 2 nitt gondoskodott a biztosításról. A második hossz(IV, 40m) a bevágás folytatása volt, ami később egy táblába csatlakozott, aminek a tetején egy párkányon volt a stand. Innen egy rövidebb hossz jött(20m) egy kompakt táblán ahol szintén 2 nitt volt a biztosítás, majd egy nagyobb párkányon a stand. Innen jött a két V-ös rész(60m). Előbb egy vékony bevágás(V), majd egy kitett tábla(V) végül egy kegyeleti stand. Innen egy szűk kémény jött(V), aminek a tetején volt a kényelmes stand. Innen egy IV+ -os hossz jött(40m), egy sekély bevágásban, onnan egy nagyon kitett táblán a standig ami egy beugrásban volt. Innen már csak egy rövid III-as rész jött ki a gerincre(20m) az utolsó standig, onnan séta a csúcsig a korlátokig. 3 óra 20 perc. Csúcson tömeg. Rövid fotózás után sietve indultunk lefelé a láncos úton, hogy elérjük a nyeregből a felvonót. Elértük, 17:15-re az autónál voltunk ahol 35 fok meleg volt, a csúcson is 25 fok volt, ami rekord melegnek számít, a szél még csak meg sem rezzent egész nap. A nyakunk le is égett rendesen.

Hazafelé Poprádon az Agip benzinkútnál kajáltunk, bebasztunk 1-1 sört és néztük a napsütést  ami még akkor is telibe verte a NY-i falat. 20:30-ra értünk haza.

Szuper hétvége volt, a folytatásban a Lengyel-Tátra Mních csúcsának Sprezyna útja jön VII- ért.